zondag, november 05, 2006

Duitse landingsboot in het Veerse Meer

op 29-10-06 heb ik mijn 1000e duik gemaakt op de Duitse landingsboot in het Veerse Meer. Die duik heb ik gemaakt met de Karen Rose. Een boot, geschikt voor 12 duikers, welke eigendom is van de wrakduikstichting de Roompot (www.wdsr.nl). Opstaplaats was de Y-steiger bij het Veerse Meer. Vanuit Arnhem is dat een flink eind rijden, maar het was toch wel iets bijzonders en ik wilde graag iets bijzonders zien voor mijn 1000e duik. Mijn vaste buddy's lieten het afweten bij deze duik. Helaas! Ik had graag mijn 1000e met een van hun gemaakt. Bij aankomst van de boot bracht ik mijn spullen aan boord en kregen we een interessante briefing van Fred Groen. Hij behandelde de historie van het schip, de ontdekking van het schip en vertelde het e.e.a. over de werkzaamheden die de stichting. Vervolgens werd koers gezet naar het wrak. Dat was slechts 10 minuten varen. We konden dus al gauw te water. Ik dook met een van de mensen van de stichting de Roompot. Dat was leuk want hij kent het wrak prima. We daalden af langs een lijn. Op 8 m kwamen we bij het wrak. Het wrak ligt op zijn kop in het zand. Het diepste punt ligt op 15 m. We doken langs het schip. Er was een doodlopende ingang waar ik eventjes in ben geweest om te kijken of daar iets interessants in zat. Vervolgens gingen we naar de boeg. Die is zwaar beschadigd. Vervolgens langs de zijkant naar de achterkant. Daar zijn drie roeren te zien en drie aandrijfassen. De schroeven zijn helaas door wrakvandalen van het schip verwijderd. Erg jammer. Duikers moeten toch eens ophouden met het slopen van wrakken. Dat maakt de schepen veel minder interessant. In het blad Duiken stond ooit een foto van een trap op dit schip. Die trap is er ook al afgesloopt. Het wrak is 49m lang. De bodem is nogal stoffig. Het is geen moeilijke duik maar je moet wel goed kunnen trimmen. Anders kunnen de andere duikers niets meer zien. Ik heb zo'n 56 m gedoken op het wrak. Het was erg leuk en ik wil zeker nog eens een keer terug om foto's te maken. Ik heb mijn duikteam ook al voorgesteld dit voor volgend jaar als een duikteamactiviteit te plannen.

Geen opmerkingen: