dinsdag, april 24, 2007

Umbria

De eerste duik in Sudan heb ik op de Umbria gemaakt. Een beroemd wrak uit de WWll. De Italianen hebben dit schip net buiten de haven van Port Sudan zelf tot zinken gebracht. Op het schip ligt veel munitie. Ook de auto's in het wrak zijn beroemd. Het schip ligt op de zijkant. De davids komen net iets boven het oppervlak uit. Daar ga je dan ook te water vanuit de zodiac. Ik ben met de gids door het wrak heen gedoken. Dat is niet zo moeilijk. Het is goed toegankelijk en je kunt er makkelijk doorheen duiken. Het is behoorlijk ruim. Als je het wrak zelf niet in wilt zijn er veel open stukken waar je toch even het idee hebt in het wrak te zitten. De gids dook onder de bodem van het schip door naar de schroef. Erg leuk om te doen als je er onder vandaan komt. Je ziet dan de schroef. Die ligt op 16 meter. Het is dus niet zo'n diepe duik. Het diepste punt lag op 24 meter. Ik heb 4 duiken op het wrak gemaakt. Waaronder twee nachtduiken. Die waren erg leuk. Tijdens een van die nachtduiken zag ik een  vrijzwemmende torpedorog op het wrak. De ondiepe zijkant van het schip was ook erg interessant. Kun je lekker langs uitduiken op zo'n 5-7 m diepte. Je ziet dan allerlei leuke visjes, platwormen en naaktslakken. Mooi wrak. Vier duiken is zeker niet teveel voor dit wrak.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Erwin,

Mooie verhalen van je vakantie in Sudan!

Ik heb je weblog op www.dishoekduikers.nl vermeld.

Hopelijk kunnen we tzt weer eens in het zeeuwse water duiken. Wie weet met een bbq'tje erbij in ons nieuwe huis!

Gr,
leon