vrijdag, april 20, 2007

Royal Evolution

Vannacht ben ik teruggekomen van een duikvakantie naar Soedan. Ik ben van 5 april tot 19 april met de Royal Evolution naar Soedan geweest. Er kunnen maximaal 24 gasten mee. Tijdens mijn reis waren er slechts 10 aan boord. Het schip vertrok vanuit Marsa Ghaleb naar St. John's alwaar eerst een uitloodduik werd gemaakt. In totaal werden daar drie duiken gemaakt voordat we vertrokken naar Port Sudan. De vergunning om op weg naar Port Sudan al te duiken was helaas op het laatste moment ingetrokken door de Soedanese regering. Dus we konden pas met duiken beginnen nadat we de vergunning in Port Sudan hadden gekregen. Dat was niet zo heel erg, omdat het grootste deel van de afstand gedurende de nacht werd afgelegd. Overdag konden we beschikken over de jacuzi die aan boord is. Het schip heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Erg luxe. Vriendelijke en behulpzame bemanning. Goed eten. Je hebt bij ieder diner soep en volop keuze qua maaltijden. Je begint in de ochtend met een duik waarna je gaat ontbijten. Vervolgens maak je een tweede duik waarna je gaat lunchen. Na de lunch maak je een duik en krijg je een snack met een lekker sapje. Om een uur of zeven kun je een nachtduik maken waarna omstreeks 20.00 uur het diner wordt geserveerd. Niemand is ooit nog ziek geworden door het eten. Ik ook niet. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van het eten. De koks zijn getraind door een zwitserse kok. Zelfs de salades zijn hygienisch prima van kwaliteit. Normaliter wordt je van salades nog wel eens ziek in Egypte, maar niet aan boord van dit schip. Men zorgt goed voor de gasten, in alle opzichten. Al met al is dit schip een aanrader als je naar Soedan wilt. De prijs lijkt misschien hoog, maar je hebt wel een tweeweekse reis voor dat geld. Als je het dan vergelijkt met andere 14-daagse liveaboards, vind ik de prijs wel meevallen. Enige punt dat mij bevreemdde was dat er openwater duikers aan boord waren met slechts 29 en 30 duiken. Wat mij nog meer bevreemdde was dat zij gewoon naar 40 meter mochten duiken. De eigenaar, die ook aan boord was, zei dat de gidsen bij de eerste duik al hadden gezien wat voor vlees ze in de kuip hadden (konden ze echter nog niet weten op het moment van de boeking!). Ze geven de duikers volop ruimte. Fotografen kunnen dus min of meer soloduiken, alhoewel je altijd wel in een groep zit. Valt natuurlijk heel wat over te discussieren. Persoonlijk vond ik de vrijheid die ik kreeg wel prettig. Mijn "vaste" buddy was vaak een stuk dieper of horizontaal tamelijk ver (30 meter of zo) bij mij uit de buurt. Ik hou daar niet zo van, maar ja, dat krijg je als je met onbekende buddy's duikt. Ik zorgde er altijd wel voor dat er iemand bij mij in de buurt was, zeker als we "ins blaue hinein" doken.

Geen opmerkingen: